Escape room

  • 45 minuten
  • 2 personen

  • escape room stap 1
  • escape room tijd

Spullen

  • pen 
  • papier

Nodig

  • pot
  • slotje
  • foto
  • plattegrond
  • dvd
  • proefpersoon
  • kookwekker

Hoedoejedat-jes

Zo maak je het

  • escape room stap 1

    Stap 1

    Kies een ruimte die niet al te groot is maar je wel een beetje in kunt lopen. Een slaapkamer is meestal wel een goede maat. En de kamer moet natuurlijk wel dicht kunnen, dit hoeft niet met een sleutel. Je kunt zelf als bewaker voor de deur gaan zitten.

  • escape room spullen

    Stap 2

    Nu ga je allerlei puzzels maken, hier kun je natuurlijk allerlei dingen voor bedenken. Wij geven hier een paar voorbeelden. Zorg er wel voor dat je puzzels niet te moeilijk zijn. Een puzzel mag wel moeilijk zijn, maar niet onduidelijk! 

  • escape room brief

    Schrijf een brief

    Begin nu met het schrijven van een spannende brief. Waarom zit de speler opgesloten?

  • escape room fotopuzzel

    Maak een fotopuzzel

    Op een foto of plaatje kun je een boodschap schrijven die zal leiden naar de volgende puzzel. Knip deze vervolgens in stukjes zodat je de boodschap niet meer kunt lezen. 

    Hier schrijven we Wie kijkt er naar de struisvogel. Dit dier helpt je verder. Dit antwoord kun je vinden op de plattegrond, en wijst op de Leeuw. Hierdoor moet de speler opzoek naar het dvd-hoesje van de Lion king. 

  • escape room code in dvd

    Verstop de code

    Verstop een briefje met de code van de pot in de dvd, de dvd kunnen ze vinden door de aanwijzing op de fotopuzzel die de speler wijst op de leeuw op de plattegrond. 

  • pot met slot

    Pot met het codewoord

    In de pot stop je een briefje met: Het codewoord voor de deur is SPECULAAS (een ander codewoord mag natuurlijk ook).
    Doe deze goed dicht met het slotje. 

  • escape room stap 3

    Stap 3

    Nu kun je alle spullen in de kamer leggen.

    De fotopuzzel verstop je in de kamer, op 1 stukje na die leg je bij de brief. Zo weet de speler meteen waar hij/zij naar opzoek moet.

    De plattegrond en dvd mag je op een logische plek in de kamer leggen. En de pot met de code mag zichtbaar in de kamer staan. De speler moet toch eerst nog op zoek naar de code. 

  • escape room test

    Stap 4

    Vraag nu een proefpersoon om je kamer te testen. Kan je proefpersoon iets echt niet vinden? Dan moet je het misschien wat makkelijker vragen. De speler mag ook af en toe een hint vragen.

Afleveringen